Jeramkini

Aman Makmur di Bawah Satu Naungan.

Zakat RM7.9 Juta Untuk Sekolah Anak Fakir Miskin  

SHAH ALAM, 25 November – Lembaga Zakat Selangor (LZS) memperuntukkan hampir RM7.9 juta bagi anak-anak fakir miskin di negeri ini memulakan sesi persekolahan tahun depan.

LZS dalam satu kenyataan berkata bantuan itu melibatkan kira-kira 21,186 orang pelajar termasuk di peringkat tadika, sekolah kebangsaan, sekolah kebangsaan agama, sekolah menengah kebangsaan serta sekolah menengah agama.

Mereka yang terpilih, menerima bantuan berbentuk wang tunai bagi pembayaran yuran dan pembelian keperluan peralatan sekolah.

Bagi peringkat tadika, bantuan adalah bernilai RM210 seorang, sekolah kebangsaan dan sekolah rendah agama pula antara RM260 hingga RM310 manakala sekolah menengah kebangsaan dan sekolah menengah agama pula di antara RM370 hingga RM610 seorang.

Di samping itu, LZS turut memberi kursus-kursus berkaitan untuk anak-anak fakir miskin seperti kursus kecemerlangan diri dan motivasi bagi menghadapi peperiksaan.

“Bantuan ini juga dilihat dapat memberi suntikan semangat kepada anak-anak fakir miskin ini supaya tidak melihat kemiskinan itu sebagai halangan untuk berjaya,” kata kenyataan itu.

Dipetik : www.suaraselangormaju.com.my

Subscribe Update Terkini Melalui Email
AddThis Social Bookmark Button

0 Komentar

Post a Comment