Jeramkini

Aman Makmur di Bawah Satu Naungan.

Pendapat : JeramKini Satu perspektif  

Saya ingin mengucapkan jutaan tahniah kepada panel JeramKini yang telah dibangunkan baru-baru ini. Ia merupakan satu langkah positif dan prokatif pihak Pakatan Rakyat dalam penyebaran maklumat di zaman ICT dewasa kini.

Jika dirujuk dalam harakah keluaran 21-23 November 2008, m/s N4, dalam analisa "Memahami Citarasa 2 Juta Pengundi Baru" yang antara lain mereka iaitu pengundi baru ini terdedah kepada maklumat terkini bergantung kepada kepelbagaian infrastruktur ICT. Ini termasuklah blog, website, youtube, facebook dan lain-lain media terkini.

Media-media baru ini semakin matang dan evolusi terkini ialah media-media sudah mula berhubung(connected ) antara satu sama lain. Pemikiran pengundi baru sudah tidak lagi dibentuk dari oleh media tradisional seperti akhbar harian dan TV semata-matanya lagi. Mereka sudah mula berubah kepada media alternatif.

Oleh yang demikian, dengan lahirnya JeramKini, ia sebagai menyahut cabaran kita bagi pengurusan maklumat terbaik dari rakyat untuk rakyat. Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk memberi beberapa pandangan bagi melihat JeramKini memainkan peranan yang penting dalam DUN Jeram yang kita sayangi seperti dibawah.

1. Jadikan modus operandi JeramKini seperti mana yang dibuat oleh Malaysiakini. Ianya memberi maklumat terkini dan terpantas dalam DUN Jeram. Maklumat adalah dari semua aspek berita tidak kira apa sahaja, tidak kira berita dari Pakatan rakyat ataupun tidak. Walaubagaimanapun berita dari Pakatan Rakyat perlu merupakan tunjang kepada berita yang di hidangkan kepada pencari-pencari maklumat DUN Jeram.

2. Jeramkini juga boleh dijadikan pemantau kepada Majlis Daerah Kuala Selangor MDKS bagi tugas-tugas yang melibatkan penduduk di kawasan DUN Jeram. Ini melibatkan pemantauan dari segi pengurusan infrastruktur setempat seperti masalah rumput panjang, longkang tersumbat, sampah yang tidak diangkat dan lain-lain. Jeramkini juga boleh mendapat maklumbalas dan info-info terkini dari MDKS bagi makluman penduduk DUN Jeram.

3. Jeramkini juga boleh melantik pemberita atau "reporter " di zon-zon yang telah diadakan bagi mendapat berita yang terkini. Mungkin boleh difikirkan bayaran yang boleh dibayar kepada laporan-laporan yang akan disiarkan oleh JeramKini. Mungkin RM 1 bagi satu artikel buat permulaan.

4. Jeramkini boleh mula memikirkan untuk mencari pengiklan/usahawan/ peniaga yang mahu menaja JeramKini dan pada masa yang sama mengiklankan barangan/perkhidmatan mereka dalam JeramKini. Untuk melariskan website JeramKini maka, Jeram kini perlu mendapatkan pelawat-pelawat Cyber semaksimum mungkin.

5. Pelbagai info-info yang penting berhubung DUN Jeram boleh dimasukkan ke dalam JeramKini umpamanya alamat dan no tel badan-badan kerajaan di dalam DUN Jeram ie Balai Polis, Bomba, dan lain-lain lagi. Ianya sebagai one stop information centre kepada penduduk di DUN Jeram.

6. Terdapat pelbagai isu dan berita yang telah dimuatkan dalam akhbar-akhbar harian. Satu folder berkisarkan keratan akhbar perlu ada dalam JeramKini bagi mengumpul keratan-keratan akhbar ini sebagai rujukan di masa hadapan.

Banyak lagi yang saya ingin cadangkan kepada JeramKini. Sebelum saya meneruskan cadangan saya ini, lebih baik saya buka untuk pandangan dan idea yang positif dan proaktif bagi mencapai maksud penyebaran maklumat yang lebih bermaruah dari pakatan rakyat kepada sahabat-sahabat dalam BA_KualaSelangor.

Sekian, terima kasih.

Nota : Penulis merupakan salah seorang aktivis PAS yang bergiat cergas di salah sebuah UPU di DUN Jeram.

Subscribe Update Terkini Melalui Email
AddThis Social Bookmark Button

1 Komentar

  • Daengazhar  
    November 23, 2008 at 5:48 PM

    Tahniah utk jeramkini yg melangkah selangkah kehadapan dalam dunia IT yg semakin mencabar sekarang. Usaha kita sekarang adalah mempromosi laman ini kepada semua. Pastikan semua jemaah kita IT Literate.Semua pihak perlu promote Jeramkini
    For Mr Chairman dgn izin "Have a nice trip to UK" Keep in touch.

Post a Comment