Jeramkini

Aman Makmur di Bawah Satu Naungan.

Perutusan Hari Raya Eidul Adha 1429H  

Dengan kesempatan Hari Raya Aidul Adha yang menjelang tiba pada Isnin ini, 10 Zulhijah 1429 hijriah bersamaan dengan 8 Disember 2008, saya dan sekeluarga mengucapkan selamat berqurban kepada teman-teman yang melaksanakan ibadat ini khususnya kepada ahli kariah di Bandar Puncak Alam Fasa 1, teman-teman di Fasa 2, 3, Shah Alam 2, Saujana Utama, Seri Pristana, Felda Bukit Cherakah serta penduduk kampung di Mukim Jeram, seperti Kg. Bukit Hijau, Parit Mahang, Bukit Kuching, Bukit Cheraka, Tambak Jawa, Bukit Kerayong, Batu 18 -20, dan di Sg Sembilang.

Saya doakan semoga Hari Raya Qurban ini kita dapat meningkatkan lagi keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah s.w.t. Hayatilah pengorbananan yang telah dilalui oleh Nabi Allah Ibrahim a.s dan anaknya Nabi Ismail a.s. dalam menunaikan tuntutan dan hak Allah s.w.t. walaupun jalannya begitu getir dan terpaksa melalui kesusahan dan keperitan hidup. Insafilah perjalanan seerah perjuangan Rasulullah s.a.w. dalam memperjuangkan agama Allah s.w.t. ini walaupun dibenci dan diperangi oleh musuh musyrikin.

Istilah Qurban berasal dari kata “qoruba” yang ertinya dekat. Menyembelih binatang yang disyariatkan menuntut kita menginsafi betapa Allah s.w.t. menganugerahkan kurniaan yang tidak terhingga banyaknya dan sewajarnya setiap tahun setiap daripada kita yang mampu, menunaikan tanggungjawab ini dan secara langsung memenuhi tuntutan tanggungjawab sosial dan keadilan di dalam masyarakat setempat.

Perayaan Aidul Adha berlangsung selama empat hari dari 10 Zulhijah hingga 14 Zulhijah. Selama empat hari itu disunatkan berqurban dan daging qurban akan diagih-agihkan kepada mereka yang miskin sebagai satu cara penyucian jiwa bagi mereka yang berada. Manfaatkanlah empat hari tersebut untuk memuji Allah s.w.t. Sentiasalah kita membesarkan Allah s.w.t.dan janganlah kita membesarkan dan mengagungkan “kebendaan” yang pada hakikatnya tiada nilai di sisi Allah Rabbul Jalil dan tidak akan memberi manfaat langsung di hari akhirat.

Marilah kita terima seruan tingkatkan keimanan dan ketaqwaan kepadaNya semata-mata.

Allahu akbar,Allahu akbar walilla hilham.

Yang Faqir,

Hj. Razali Bin Tumirin
Pengarah MTD Jeram

Nota Admin : Dikesempatan ini juga pihak Jeramkini juga ingin mengucapkan Selamat Berqurban sempena Hari Raya Aidil Adha kepada semua pembaca yang memberikan sokongan kpd blog ini. TQVM

Subscribe Update Terkini Melalui Email
AddThis Social Bookmark Button

0 Komentar

Post a Comment