Jeramkini

Aman Makmur di Bawah Satu Naungan.

Sultan Perak Enggan Cukur Janggut - Mat Sabu  

Album penuh di sini.

9 February 2009: "Sultan Perak enggan cukur janggut", begitulah laporan Hj Mohamad Sabu, Naib Presiden PAS baru-baru ini dalam satu siri Ceramah Perdana di Kampung Bukit Kuching, Jeram Selangor.


Menurut beliau, kisah itu terjadi kira-kira 35 tahun yang lalu apabila bekas Menteri Besarnya, Tan Sri Mohamad Ghazali Jawi iaini bapa kepada Mohd Tajol Rosli pada tahun 1974 kerana enggan meletakkan jawatan setelah tidak diperkenankan oleh Sultan Perak waktu itu, Sultan Idris Shah sudah. Bagaimana pun Ghazali tidak mahu melepaskan jawatan berkenaan dan kedegilan Ghazali itu menimbulkan masalah kepada Sultan Idris Shah.

Tindakan Ghazali itu menyebabkan Sultan tidak dapat berbuat apa-apa, kerana Perlembagaan Perak melarang baginda berbuat demikian dan akhirnya bernazar jika Ghazali masih enggan meletak jawatan, baginda Sultan enggan mencukur janggut beliau.

Begitulah antara lain ucapan Hj Mohamad Sabu dalam ceramah perdana semalam. Pada awal ceramah beliau, beliau turut menceritakan tentang pengalaman beliau di Palestin. Beliau turut mengutuk sekerasnya tindakan OIC yang dipengerusikan oleh Malaysia kerana sehingga hari ini enggan mengiktiraf kemenangan HAMAS sebagai kerajaan yang sah dalam pilihanraya yang lalu. Tindakan Malaysia dan negara OIC merupakan satu mala petaka yang amat dahsyat kepada Palestin kerana membuka ruang seluasnya untuk rejim Zionis Israel untuk menyerang Gaza baru-baru ini.

Ceramah perdana tersebut turut disertai oleh YB Dr Dzulkefly Ahmad dan Sdr Mazli Saring, wakil AMK.

Subscribe Update Terkini Melalui Email
AddThis Social Bookmark Button

0 Komentar

Post a Comment